Onthoud: Humor werkt altijd als smeermiddel
Humor is als olie in een goed geoliede machine; het maakt alles nét wat soepeler. Of je nu een pittig gesprek aangaat, een belangrijke presentatie geeft, of met klanten praat, een vleugje humor opent deuren. Humor doorbreekt barrières, verlicht spanning en schept een sfeer waarin iedereen zich wat meer op zijn gemak voelt.

In zakelijke settings wordt humor soms nog onderschat. Toch blijkt keer op keer dat humor leidt tot meer verbinding. Een glimlach of een welgeplaatste grap zorgt ervoor dat mensen zich gezien en gehoord voelen, en het zorgt voor een positieve associatie met jou of je merk.
Natuurlijk is het belangrijk om de toon aan te voelen. Humor moet passend zijn, zonder afbreuk te doen aan de boodschap. Kies voor luchtigheid zonder het professioneel kader te verliezen, en wees vooral authentiek.
Gebruik humor als een subtiele toevoeging. Het kan net dat duwtje zijn om gesprekken in beweging te krijgen, teamleden met elkaar te verbinden of klanten dat beetje extra vertrouwen te geven. Want laten we eerlijk zijn, wie houdt er niet van een goed gevoel en een glimlach? Humor is vaak het geheime ingrediënt voor succesvol, menselijk contact.
2008
Een wereldwijde financiële crisis en de eerste zwarte Amerikaanse president. Een kruispunt in de tijd? De kans om een andere weg in te slaan? Het was niet meer te bediscussiëren met een sigaretje in de kroeg, want 2008 was ook het jaar dat je met frisse kleuren de kroeg uitkwam, het rookverbod in de horeca werd ingesteld.