Slim zoeken..? Advanced operators, Google Hacking!

Oké,.. nu is het officieel! Ik ben een “SOSG” (seriously obcest searcheresult geek) Enkele weken geleden kreeg ik een e-reader bij een cursus en heb ik een aantal e-books gedownload. Één van de ongeveer 30 boeken die ik (gratis) gedownload heb was het e-book “Google Hacking” .

Nu is het niet zo dat ik wil weten hoe ik ongestoord in andermans computer kan rondsnuffelen maar ik wil wel graag alles van Google weten. Na het lezen van vele white papers over van alles en nog wat, zolang het maar met internet te maken heeft, was ik er al achter dat Google maar beter je beste vriend kan zijn. Google is overal en maakt alle informatie gratis en openbaar. En dat is precies waar Google hacking over gaat. huh?,… hoor ik je denken. Gaat het daar over? Ja,.. in feite wel. Althans het “Google is overal” gedeelte.

Google Hacking

Eigenlijk gaat het boek over het ontdekken van fouten van webmasters en beheerders van webservers en de manier om Google te gebruiken bij het ontdekken hiervan. Het uitgangspunt is dat Googlebot overal komt zolang het maar via internet toegankelijk is. Dit geldt voor intranetten, beveiligde bank websites, noem het maar op. Googlebot maakt er een kopie van die vervolgens in het cash geheugen wordt opgeslagen en omgezet in een URL. Ja, dat leest u goed. Alles krijgt gewoon een url die voor iedereen toegankelijk is. Let eens op uw browser adresbalk als u een zoekopdracht in Google heeft getikt. Wat u ziet is een URL van de zoekresultaten.

Logica in de url`s van Google

De brei van tekens, woorden en code heeft logica en bestaat uit een serie opvolgende commando`s die het resultaat dat u op uw scherm ziet genereren. Dit is Google in Aktie. Voor wie het allemaal precies wil weten moet vooral het boek lezen en leren hoe je deze brei via elke gewone browser kunt intikken en dezelfde resultaten kunt krijgen. Wanneer dit ook nog via een anonieme proxy server gedaan wordt zal geen mens weten dat u degene bent die deze dingen graag wilt vinden.

Advanced operators

Om de juiste resultaten te krijgen is een goede kennis van de mogelijkheden onontbeerlijk. Google heeft vele mogelijkheden om resultaten te vinden maar vooral om resultaten te filteren. Vooral dit laatste is goed bruikbaar voor linkbuilding en optimalisatie. Immers als we Google zover kunnen krijgen dat alleen de voor linkbuilding nuttige resultaten laat zien zijn we al een heel eind. Hier komen de advanced operators van pas.

Wat zijn advanced operators?

Met een advanced operator kun je in het zoekscherm van Google speciale opdrachten geven om alleen resultaten te krijgen die wilt hebben. De meest bekende is waarschijnlijk de Link: operator. Hiervan weten we dat deze laat zien welke sites er allemaal linken naar een bepaalt domein. Hieronder treft u een overzicht van nuttige operators.

Intitle:

De intitle: operator geeft indien gevolgd door een keyword resultaten met uw keyword in de titel van de pagina. De intitle operator kan gecombineerd worden met andere operators.

Voorbeeld: intitle:keyword

Allintitle:

De allintitle: operator geeft indien gevolgd door meerdere keywords alle resultaten die alle keywords in de titel van de pagina hebben. Voorbeeld: Allintitle:keyword keyword

Inanchor:

De inanchor: operator geeft indien gevolgd door een keyword alle resultaten die links hebben waarin het keyword wordt gebruikt als anchortekst. Daarnaast bewijst deze operator dat links met de juiste anchortekst de meeste waarde hebben voor SEO. Immers 9 van de 10 keer is het resultaat hetzelfde als gewoon zoeken naar hetzelfde keyword.

Site:

De site: operator geeft alle geïndexeerde pagina`s van de url die achter de operator wordt gezet. Voorbeeld: site:www.karelgeenen.nl

Intext:

De intext: operator gevolgd door een keyword geeft alle pagina`s die in hun tekst dit woord gebruiken.

Allintext:

De allntext: operator gevolgd door een keyword geeft alle pagina`s die in hun tekst deze woorden gebruikt.

Inurl:

De inurl: operator gevolgd door een keyword geeft alle url`s die het keyword gebruiken.

Allinurl:

De allinurl: operator gevolgd door meerdere keywords geeft alle url`s die alle ingegeven keywords gebruiken.

Filetype:

De filetype: operator geeft indien gevold door alle documenten een bestandstype alle bestanden van dit type. Voorbeeld: filetype:pdf googlehacking ebook

Link:

De link: operator gevolgd door een url geeft alle links die verwijzen naar deze url.

Voorbeeld: link:www.karelgeenen.nl

AND

De AND operator is een hulpmiddel om Google te dwingen exacte keywords in de resultaten op te nemen zonder belangrijke resultaten, die slechts voor een gedeelte van de zoekopdracht voldoen, boven de gewenste zoekresultaten te prefereren. Voorbeeld: karel AND “matt cutts”

De + operator is een equivalent voor de AND operator. Voorbeeld: Karel + “matt cutts”

OR / |

De OR operator is een hulpmiddel om Google te dwingen een resultaat te genereren middels een keuze mogelijkheid. Voorbeeld: “link aanmelden” OR “site aanmelden”. De OR operator kan vervangen worden door het teken |. Voorbeeld “link aanmelden” | “site aanmelden”.

*

De * operator is de wildcard. Indien gebruikt in een zoekterm wordt Google vrij gelaten om hier iets in te vullen. Deze functie is vooral handig als je niet precies weet hoe iets genoemd wordt of als je alles dat te maken heeft met een onderwerp wilt zien. Voorbeeld: “* geenen”

” “

Woorden tussen de haakjes zullen in exact deze volgorde in de resultaten worden weergegeven. Eventuele woorden als de, het, een worden niet weggelaten en het maximum van 10 woorden geldt niet. Indien de gehele zoekopdracht niet voor komt worden de meest gelijkende resultaten getoond. Hierbij wordt de volgorde van ondergeschikt belang.

Oké we hebben nu een overzicht van advanced operators. Geweldig maar wat heeft dit te maken met linkbuilding of SEO. Dat zal ik u laten zien.

Het combineren van advanced operators

Als we weten dat een link op een pagina, volledig geoptimaliseerd voor uw keyword een geweldige aanwinst is voor uw linkbuilding campagne en dat sinds de invoering van Google caffeïne pagina`s met de keywords in de titel en url het beter doen, is bijvoorbeeld de intitle: operator een hele goede manier om pagina`s te vinden met in de title uw keyword. Nog beter word het wanneer u deze combineert met de inurl operator.

Voorbeeld: intitle:marketing inurl:”link aanmelden”

Het resultaat is een aantal pagina`s die in hun titel “marketing” hebben en een url hebben waarin de mapnaam / bestandsnaam “link aanmelden” voorkomt.

Het hoeft geen betoog dat het op deze manier geen moeite kost om de voor u meest nuttige pagina`s te lokaliseren.

Als we nog iets verder gaan kunnen we de navolgende zoekopdracht genereren:

intitle:keyword inurl:”site aanmelden” | “link aanmelden” | “add url”

Doen we dit met het keyword “marketing dan worden enkele pagina`s ineens tussen de 100 en 200 pagina`s met een title “marketing” en een pagina link aanmelden, site aanmelden of add url. Dat zijn dus 150 kansen op een link met de juiste titel.

Een ander voorbeeld kan gegeven worden door de AND operator te gebruiken:

inurl:marketing AND “link aanmelden”

Het resultaat is circa 45 resultaten met marketing pagina`s waar een link aangemeld kan worden.

De laatste operator die ik wil behandelen is de – operator. De – operator geeft de mogelijkheid om binnen een zoekopdracht de ongewenste resultaten weg te filteren.

Inurl:marketing AND “link aanmelden” –”.be”

Op zich dezelfde zoekopdracht echter nu zonder .be in de url. Via Google.nl geeft deze nu 32 resultaten voor pagina`s met de titel marketing op .nl domeinen alwaar een link aangemeld kan worden.

Voorwaarde voor goede resultaten is wel dat men met een schone zoekopdracht begint, geen fouten maakt, zoals het vergeten van een spatie of juist het plaatsen van een spatie waar deze niet hoort. Probeer het maar eens en combineer de operators met elkaar om tot de juiste resultaten te komen. Heb jij nog goede aanvullingen of operators waar je echt wat aan hebt dan hoor ik het graag!. Ook zeer creatieve combinaties van operators zie ik graag voorbij komen. Doe je best en veras ons eens.

Lees ook:

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *