Voor de bezoekers statistieken van deze website gebruik ik Google Analytics. Gratis, erg handig en uitgebreid (en ja, ik doe zo mee met de World Domination van Google, maar ach, ik heb ook een bonus kaart!).
Erg veel bezoeken op mijn site komen via de Google zoekmachine, en dan ook nog eens erg veel via de image search van Google (nieuwe trend?). Probleem met deze image searc was/is dat het niet opgeplitst was naar zoek woorden. Ik kon dus nooit nagaan waarop dan wel was gezocht. Kon?! Ja, want dankzij een website met Google analytics tips and tricks kan ik nu zien waarop die image zoekers zochten (en zo kan ik dus slimmer en beter mijn images gaan inzetten…) Maar hoe werkt dat dan? Nou, heel simpel, zie hieronder… 😉 (in English)
Begin by adding images.google to the search engines array in the tracking code. Add the following lines to the tracking code:
_uOsr.push(“images.google”);
_uOkw.push(“prev”);
the tracking code it looks like:
[script src=”http://www.google-analytics.com/urchin.js” type=”text/javascript”>[script>
[script type=”text/javascript”>
_uacct = “UA-XXXXXX-X”;
_uOsr.push(“images.google”);
_uOkw.push(“prev”);
urchinTracker();
[/script>
The next step is adding an advanced filter to Google Analytics to get the keyword out of the prev parameter. To do this, create a filter with the following settings:
Filter Name: Google Images Keyword
Filter Type: Custom > Advanced
Field A: Campaign Term
Field B:
Extract B:
Output To: Campaign Term
Constructor: $A3
Field A Required: Yes
Field B Required: No
Override Output Field: Yes
Case Sensitive: No
Voila! Voor het volledige verhaal ga je naar Sulli`s Google Analytics Tips and Tricks!