Foursquare, het onderschoven kindje van de Social Media Platformen. Want ja, wie wil nu via e “check in” laten weten aan de wereld waar hij is. Dat doen we liever via Facebook of Instagram, blijkbaar. Maar er is genoeg massa om mooie visuals op te leveren.
“Slechts” 40 miljoen gebruikers, maar in Mei 2013 waren het er nog 20 miljoen, een groeibriljant? Zal allemaal wel, de check in zijn er met grote regelmaat en dat levert, slim opgezet, hele mooie visualisaties. Prachtige filmpjes over hoe “de massa” zich beweegt door de grote steden van de wereld.
Eten en shoppen. En veel op de bus hoppen.
Mooi om te zien in de filmpjes is de centralisatie van bijvoorbeeld het uitgaansleven en de decentralisatie van werk. Je kunt nu een beeld krijgen bij wat vele mensen doen als ze bij de bushalte staan te wachten, op het trein perron, bij de kapper, McD of Burger King.Even inchecken. En wie weet een badge verdienen en met een beetje regelmaat ben je zo de Mayor en kun je gratis parkeren of gewoon je collega’s de ogen uit steken.
En wat het leuke is. Je kunt ook een visualisatie maken van je eigen check in geschiedenis door gebruik te maken van de Foursquare Time Machine! Maar goed, waar gaat het uiteindelijk allemaal om? Dat moge wel duidelijk zijn.
Foursquare; en nu geld verdienen
Foursquare moet natuurlijk als elk ander bedrijf geld verdienen. Deze data visualisaties zijn dan ook niet alleen erg mooi om te bekijken, ze dienen natuurlijk een doel. Het doel namelijk om bedrijven te overtuigen dat ze nu in beeld krijgen wat mensen waar doen en dus waar je kunt inhaken met advertenties.
Foursquare Tokyo
Foursquare San Fransisco
Foursquare Londen
Privacy
Ja, dat is natuurlijk de meest gehoorde… maar niemand zal je verplichten om de locatie te delen. Behalve Apple… (ja, in IOS7 word je locatie automatisch opgeslagen (frequent locations)! Maar dit is uit te zetten).
via: http://readwrite.com/2013/09/26/foursquare-check-in-data-visualization en http://vimeo.com/foursquarehq