Iedereen weet hoe het Nederlands Elftal moet spelen om wereldkampioen voetbal te worden.
Iedereen weet hoe we Nederland en Europa uit de crisis trekken.
Iedereen heeft een beter plan dan welke wereldleider ook.
Miljoenen Europeanen, Aziaten, Amerikanen.
Er zijn hele industrieën gebouwd op “het beter weten dan een ander”, (sport) talk shows, de kranten, weblogs, enzovoort, enzovoort.
Ergo, we weten het allemaal hoe we het werk beter kunnen doen dan degene die het werk doet!
Maar, hoe onfortuinlijk: teveel mensen kunnen hun eigen werk niet eens goed uitvoeren.
Iedereen kent het wel. Je doet je eigen ding en een collega (met een andere expertise) komt je vertellen hoe jij jouw eigen ding moet doen.
Als ik het eten in een restaurant niet lekker vind, ik zou het wel melden, maar loop niet de keuken in om de kok te vertellen hoe het wel moet.
Ik ga niet swingen van het nieuwste nummer van de een of andere band, maar ga ze niet vertellen hoe het beter kan.
(Internet) Marketing, daar weet iedereen wat vanaf (we zitten namelijk allemaal op Facebook en LinkedIn).
Wanneer zijn we gestopt met mensen hun eigen ding te laten doen?
Eén van Duitsland belangrijkste, waardevolste voetballers is spits Gerd Muller. Klein postuur, geen stylist, onzichtbaar.
Een journalist heeft hem ooit omschreven: “Müller was kort, gedrongen, onhandig ogend en niet bijzonder snel. Hij paste niet bij het conventionele beeld van een geweldige voetballer, maar hij had dodelijke versnelling over korte afstanden, was een krachtige kopper en griezelige “torinstinct”. Zijn korte benen gaven hem een vreemd laag zwaartepunt, zodat hij snel en met een perfecte balans in de kleine ruimte en met een snelheide kon bewegen die bij andere spelers zou leiden tot omvallen. Daarnaast bezat hij ook een handigheid van scoren in onwaarschijnlijke situaties.”
En scoren deed hij. Topscoorder in Duitsland, in Europa en natuurlijk de hele vervelende 2-1 tijdens de finale van het WK in 1974.
Hij had pure focus op zijn werk: scoren
Hij liet de passing en spelinzicht aan Franz Beckenbauer.
Hij liet de strategie aan de coach.
Hij liet de media geilheid aan Sepp Maier.
Gerd scoorde.. en daarin was hij de beste.
Stop met het verspillen van je tijd, focussen op wat anderen moeten doen. Focus op je eigen job, wat jezelf moet doen. Zo kun je winnen.
En met deze laatste tip komt er een einde aan de Summercamp: bootcamp officehack. Met frisse moed , open vizier en een andere kijk op de zaak weer terug naar kantoor.
(vrij naar: www.bateshook.com/just-focus-on-your-own-job)
Meer officehacks? Met regelmaat zal ik tijdens het Summercamp nieuwe artikelen plaatsen. Hou de site dus in de gaten. Weten of er nog meer voor jou bij zit? Kijk dan bij alle artikelen over Summercamp: Officehack!