Vakantie voorbij, weer terug de (kantoor)tuin in. Frisse moed en sterke verhalen en binnen no-time zijn je goede, verfrissende ideeën opgegaan in de dagelijkse operationele dingen die nu eenmaal moeten gebeuren. Weg mooie plannen voor vernieuwing en innovatie. Als “vee” gaan we mee en grazen we 9-5 de kantoortuin leeg.
Hoe dit komt?
Het ‘Koedenken” (Jeff Gaspersz) ligt hieraan ten grondslag.
Koedenken ontstaat als je al langere tijd in een organisatie werkt, want je gaat dan de dingen zien die je wilt zien en het wordt steeds moeilijker om out-of-the-box te denken. Je ziet namelijk alles op dezelfde manier en door dezelfde bril. Het ‘koedenken’ zorgt dat we ophouden met dromen en het is een manier van denken die ons afhoudt van het bedenken van nieuwe ideeën.
Wapenen tegen Koedenken
Hoe wapen je je nu tegen het koedenken? Trendwatching is een manier om geïnspireerd te worden en nieuwe ideeën te krijgen. Het is wel belangrijk om dit niet eenmalig te doen. Het is een continue proces. En niet alleen aanschouwen, maar ook mee aan de slag gaan. Creëer de verbintenissen tussen trends, ideeën en realisatie. Op deze manier zal t het koedenken zich tot een minimum zal beperken.
En waar kun je de nieuwste trends vinden?
Overall natuurlijk. Op het web heb je legio websites waar de innovaties van alle windstreken worden verzameld. Maar kijk niet alleen naar de “trendwatching-websites”. Hou ook de (bedrijf-/branche-) nieuws bronnen altijd goed in de gaten.
- http://trendwatching.com/
- http://trendslator.nl/trends/mood/
- http://www.extendlimits.nl/
- http://www.google.com/think/
- http://www.behance.net
- http://www.forumforthefuture.org/
Meer officehacks? Met regelmaat zal ik tijdens het Summercamp nieuwe artikelen plaatsen. Hou de site dus in de gaten. Weten of er nog meer voor jou bij zit? Kijk dan bij alle artikelen over Summercamp: Officehack!